​Χάνα Άρεντ: Πολιτική, Πολιτισμός, ΜΜΕ

Διδάσκοντες

  • Σοφία Καναούτη

    Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου
    της Ουαλίας, Cardiff, του Τμήματος Journalism,
    Media and Cultural Studies,
    και ICSI Fellow του New School
    for Social Research, της Nέας Υόρκης


Πρόγραμμα

1. Ολοκληρωτισμός: Συνθήκες διαμόρφωσης, η επίδραση στους πολίτες, η διαφορά του από το φασισμό.

Ποιά ήταν ιστορικά τα ζητήματα που υποκρίθηκε από νωρίς ο ολοκληρωτισμός ότι έλυνε; Με ποιό τρόπο επέδρασε στον ψυχισμό των γερμανών πολιτών; Γιατί ο ολοκληρωτισμός δεν είναι φασισμός; Ποιά ήταν η θέση των «κινημάτων» που προμηνύουν τον ολοκληρωτισμό σε σχέση με τον κοινοβουλευτισμό;

2. H δημιουργία παράλληλης «πραγματικότητας» από πολιτικούς.

Με ποιούς τρόπους πρακτικές πολιτικών όπως ο Τραμπ υπονομεύουν τους δημοκρατικούς θεσμούς ; Πώς πείθουν για την ύπαρξη μίας άλλης πραγματικότητας, αυτής που υποστηρίζουν ότι υφίσταται, ενάντια στην εμπειρία των πολιτών; Γιατί οι ψηφοφόροι τους επιμένουν να τους ακολουθούν παρά τις αποδείξεις για τα ψέματά τους;

3. Το κακό ως ηλιθιότητα (idiocy – idiot)

Με ποιό τρόπο θεωρητικοποιεί η Άρεντ την κακία; Η κατάσταση κατά την οποία δεν νοιαζόμαστε για τους άλλους, με ποιούς τρόπους ισοδυναμεί με βλακεία; Πώς είναι ο άνθρωπος που δεν νοιάζεται για την κοινότητα; Με ποιό τρόπο η ευπιστία και ο κυνισμός συμβαδίζουν;

4. Η αξία της διαμαρτυρίας

Ποιά η αξία των διαδηλώσεων; Με ποιό τρόπο απαντάται η απογοήτευση όταν οι διαδηλώσεις δεν πετυχαίνουν αυτό που θέλουν; Χρόνος, άτομο, αρχή: πώς διαφαίνονται αυτά κατά τη διαμαρτυρία, και ποιά η αξία τους; Τί μας δείχνουν εποχές έντονης διαμαρτυρίας, όπως η δεκαετία του 60 με τις διαδηλώσεις για τα ανθρώπινα δικαιώματα στις ΗΠΑ, ο Μάης του 68, ή η εποχή που διανύουμε, με τις διαδηλώσεις για τα δικαιώματα των αφροαμερικανών, των γυναικών και κατά της κλιματικής αλλαγής; Η παρουσία των ακροδεξιών στο δημόσιο χώρο με παρόμοιο τρόπο, τί σημαίνει και πώς αντιμετωπίζεται; (Tea Party movement, «ακροδεξιός ακτιβιστής», κ.λπ)

5. Η διαφορά μεταξύ του φιλανθρώπου και του ανθρωπιστή

Πώς αποδυναμώνει η φιλανθρωπία αυτόν τον οποίο «υπηρετεί»; Γιατί θεωρεί η Άρεντ ότι υποτιμά τον άνθρωπο η «αναγκαιότητα» να έχει περάσει τα ίδια πράγματα για να καταλάβει, για να νιώσει συμπόνοια γι’ αυτούς που υποφέρουν; Γιατί να πρέπει να φανταστεί στον εαυτό της - του να περνά τα ίδια πράγματα;

6. Η τέχνη και η πολιτική σφαίρα

Ποιά είναι η συμβολή της τέχνης στην πολιτική σφαίρα; Ποιά η θέση του καλλιτέχνη σε σχέση με την πολιτική; Ποιά είναι η επίδραση της τέχνης στον πολίτη σε σχέση με την πολιτική του δράση (δράση και λόγο); Τί συμβολίζει η κάθαρση; Γιατί είναι το θέατρο η κατεξοχήν πολιτική τέχνη; Ποιά η θέση της εξιστόρησης στην τέχνη σε σχέση με την πολιτική; Ποιά η σχέση της τέχνης με την αλήθεια; Ποιές ανάγκες της πολιτικής σφαίρας ικανοποιεί η τέχνη;

7. Ο συνειδητός παρίας και η πολιτική – πρόσφυγες, μετανάστες, άνθρωποι χωρίς κράτος (“stateless”)

Ο ρόλος της πολιτικής ως ‘υπόσχεση’. Η ιδέα του αγώνα σε σχέση με την αρχαία ελληνική δημοκρατία. Εμπιστοσύνη και πολιτική – έθνος και εθνότητα και πολιτική – γλώσσα και πολιτική. Η κατάσταση των «stateless»: Πρόσφυγες, μετανάστες, χωρίς κράτος. Νομικές αδυναμίες, και η μη αναγνώριση των δικαιωμάτων του ανθρώπου. H εξάρτηση από το νόμο για να «υπάρχεις». ​

Τα σεμινάρια θα είναι διάρκειας 2 ωρών.


Κόστος

Κόστος διδακτικής ώρας: 9 €
Για όποιον επιθυμεί να προπληρώσει το συνολικό κόστος του σεμιναρίου υπάρχει έκπτωση 10%.